How to Talk to Anyone at Work – 72 Little Tricks for Big Success Communicating on the Job
Skrót – przeczytaj całą książkę!!!:
1) Codzienne wielkie wejście
2) Sprawiaj wrażenie, że wiesz czego chcesz
3) Poczuj swoją „bańkę” i staraj się ją powiększać każdego dnia
4) Przygotuj swój własny „elevator speech”
5) Trenuj półuśmiech spokoju – w każdej sytuacji
6) Wchodząc przez każde drzwi – przyjmij pewną siebie postawę
7) Odważnie skracaj dystans i obserwuj co się dzieje
8) Zapamiętuj preferowane dystanse innych ludzi i stosuj je
9) W korespondencji email i komunikatorach unikaj „osłabiających” wypowiedź słów – chciałbym, przykro mi, spróbuję …
10) Pracuj nad mową ciała, która wskazuje na zaciekawienie i zachęca do komunikacji. Pokaż, że ci zależy i dbasz o to o czym się mówi
11) Uśmiechaj się kiedy słuchasz, ale nie rób tego zbyt szybko! Ludzie, którzy uśmiechają się zbyt szybko są brani za fałszywych.
12) Nie uśmiechaj się jednak za dużo, co za dużo to niezdrowo.
13) Czasem jednak szybki uśmiech się liczy i jest potrzebny!
14) Jeśli do kogoś mówisz, obróć się w jego stronę. Nie tylko twarzą, ale całym ciałem. Wzmocnisz komunikację.
15) Jeśli mówisz komplement, za coś chwalisz – użyj co najmniej 3 zdań. To rozciągnie trochę w czasie pochwałę i utrwali komunikat.
16) Pochwal kogoś w obecności jego szefa – to wzmocni komunikację.
17) Utrzymuj kontakt wzrokowy!!!! Jakby oczy były połączone gumką – jeśli odwracasz wzrok, rób to bardzo powoli
18) Czasem przesuń wzrok z osoby która mówi na współsłuchaczy. Sprawisz wrażenie, że kontrolujesz i rozumiesz całą sytuację.
19) Okaż sympatię
20) Metoda hamburgera (kanapki) – pochwal, opierdziel (powiedz co poprawić), pochwal znowu.
21) Personalizuj emaile – zwróć się konkretnie do osoby. Poza tym pisz zwięźle i krótko. Tak żeby można było przeczytać również na telefonie.
22) Proponuj rozwiązania problemów, a nie opisuj same problemy
23) Uważaj co piszesz i do kogo! W pracy również!
24) Nie dotykaj nikogo w pracy!
25) Słuchaj wszystkimi zmysłami, patrz i zapamiętuj
26) Jeśli z kimś rozmawiasz, parafrazuj, sprawdzaj czy zrozumiałeś, zanim osądzisz i wyciągniesz pochopne wnioski.
27) Oczekuj na potwierdzenie, że komunikat został odebrany, nie zakładaj tego, szukaj potwierdzenia.
28) Pokazuj czy zrozumiałeś, czy coś nie jest jasne.
29) Jeśli rozmawiasz z kimś, kogo Twój język nie jest natywny – mów wolniej, okaż zrozumienie, będzie mniej nieporozumień.
30), 31) Weź pod uwagę płeć rozmówcy – mężczyźni słuchają i rozumieją inaczej, kobiety inaczej.
32) Naciskaj aby uzyskać feedback – czy zrozumieli cię poprawnie. Pytania albo powtórzenie własnymi słowami.
33) Czas to pieniądz – oszczędzaj czas, swój i innych.
34) Staraj się już po minucie docierać do ważnych kwestii. w ten sposób nie znudzisz i nie zniechęcisz innych.
35) Unikaj słowa ALE.
36) Planuj czas – wybieraj najlepsze momenty
37) Poszukaj co o tobie jest w sieci – dowiedz się o sobie z Internetu.
38) Wyreguluj ustawienia prywatności
39) Walcz ze swoimi nerwami i odruchami – unikanie wzroku, skubanie nosa, uszu – tak żeby cię ni posądzono, że kłamiesz
40) Musisz uniknąć podejrzeń, że kłamiesz. Nawet jeżeli mówisz prawdę.
41) Pokazuj innym świat widziany twoimi oczami, tak by sami dostrzegli co, jak i dlaczego.
42) Kiedy się spóźnisz na spotkanie – zachowaj spokój i powiedz tylko – przepraszam za spóźnienie. Dopiero jeśli ktoś zapyta o powód – to go podaj, zazwyczaj nie będą pytać.
43) Kiedy dostajesz zasłużoną hmmmm zje… Informację zwrotną, podziękuj za nią. Staraj się zrozumieć powody i jeśli rozumiesz problem – potwierdź to. Zapewnij poprawę, jeśli jesteś pytany – wskaż przyczyny. A na koniec podziękuj za możliwość podzielenia się tym.
44) Kiedy coś prezentujesz, rób to z pasją. W głosie, w gestach, całym sobą.
45) Układaj historie i tak mów – historiami.
46) Mów poprawnie gramatycznie
47) Unikaj zbędnych wtrąceń – np. jakby.
48) Unikaj zwrotu – No problem! – Używaj innych – To dla mnie przyjemność, proszę bardzo itp.
49) Zanim zaraportujesz problem – szukaj rozwiązań
50) Miejsce, w którym prezentujesz produkty – musi być ładne i poukładane.
51) Każdy szef ma swojego szefa – pamiętaj o tym
52) Słuchaj swojego szefa. Nawet jeśli nie wiesz dlaczego. Pamiętaj że czasem może cię chronić przed czymś o czym jeszcze nie wiesz. A z drugiej strony, pamiętaj o grawitacji – gówno zawsze spadnie w dół. A jeśli się z czymś nie zgadzasz – popatrz na punt 49)
53) Jak cię szef krytykuje – powiedz „rozumiem co mówisz, …. (tu imię szefa)”. Zachowałeś zdrowy rozsądek i nie zabrakło ci słów. I o to chodziło.
54) Jak się ktoś wytrząsa publicznie, to w sumie – jego problem. Ty to przeżyjesz, a niesmak z ich zachowania pozostanie.
55) Prowadź Dziennik Pracy. Pamięć cię zawiedzie, wspomnienia zblakną. Dokument to dokument. Trzymaj kwity. Zawsze.
56) Tak samo radź sobie z mikro-menadżerami – raportuj do nich proaktywnie, zanim ci będą patrzeć przez ramię, na ręce.
57) Jeśli donosisz do HR – zadbaj o swoją prywatność i bezpieczeństwo.
58) Umysł kontroluje ciało. Jeśli już puszczają ci nerwy – pozwól ciału zadziałać w drugą stronę – uspokój ciało – a umysł się uspokoi. W skrócie – pozwól ciału kłamać.
59) Unikaj – „to nie moja wina”. Dziecinne i prowadzi donikąd.
60) Zawsze są rozwiązania, proponuj jakieś, nawet jeśli nie są najlepsze.
61) Zanim się odezwiesz – oceń stan psychofizyczny odbiorcy. Może to nie pora i trzeba poczekać?
62) Zanim pójdziesz na skargę – najpierw porozmawiaj z tą osobą, wytłumacz o co chodzi.
63) Jak coś komuś wygarniasz, opisz sytuację, że ty tak to widzisz i że na razie może jesteś jedyny, uważaj tylko bo obwiniony może się posłużyć swoim – „to nikomu innemu nie przeszkadza”
64) Jeśli maruda cię męczy – powtarzaj to co mówi, pytając czy dobrze rozumiesz. W końcu go to znudzi, ale nie zarzuci ci braku zrozumienia.
65) Jeśli ktoś ma jakiś problem – zacznij to spisywać. Zaraz wpadnie w panikę, co ty z tymi zapiskami możesz zrobić, komu to wyślesz.
66) Kiedy Marudy piszą że to się nie uda, odpisuj im monosylabami. Znudzą się dostając własne maile z powrotem. A ty wrócisz do pracy.
67) Jeśli ktoś rozsiewa plotki – zaproponuj – chodźmy zapytać czy tak jest. Zazwyczaj temat się skończy szybko.
68) Zabij przeszkadzacza grzecznością. Jak ci przerwie, wysłuchaj go, popatrz z powrotem w swoje notatki czy laptopa. Powiedz, rozproszony byłem, Niepokoję się tym co mówisz, możesz powtórzyć jeszcze raz?
69) Jak ktoś mówi coś z czym się nie zgadzasz, to zaakceptuj wypowiedź („interesujące!”), później powiedz swoje zdanie.
70) Mów tak, żeby to kupili, oczywiście tylko prawdę.
71) Nie gryź ręki, która cię karmi. Nie gadaj źle na swojego szefa!
…